F

22 באפריל 2014

טכניקות צביעה - חלק שני



זוכרות את פוסט גופי התאורה הראשון?  אני יודעת, עברו להם מאז יום, יומיים, שבוע , חודש.. טוב, נסכים על זמן מה, בינתיים הספקתי כבר להעביר  2 סדנאות כלים יפים בעקבות פוסט הספלים הממכר..שאם עדיין לא קראתן הנה הקישור פה . ותיכף תוכלו לקרוא את חלקו השני והצבעוני, קבלו פוסט מטריף חושים ומלבב עיניים של טכניקות צביעה. אבל לפני כן, אני חייבת לשתף אתכן בתהליכים שקרו עד לשלב הצביעה, כדי שתבינו את המושג "דחיית סיפוקים" שאני לא תמיד עומדת בו.. אם לומר את האמת לפעמים כלים ועבודות מתפוצצות לי בתנור רק בשל קוצר רוח מטופש שאני מפגינה...  לאחר הכנת גופי התאורה, הנחנו אותם לייבוש ארוך מבוקר ואיטי של בין 7-10  ימים. זוכרות שאנחנו צריכות לתת "ריספקט"  לתהליכי העבודה נכון?!  למה כל כך הרבה זמן לוקח לכלים להתייבש?  ובכן, זמן הייבוש הוא פונקציה
של גודל ועובי הכלי, עונת השנה, הלחות שבאויר, אחידות המראה (מחורר או משטח אחיד), ולכן רק כשהכלים יבשים לחלוטין מתחיל התהליך הבא שנקרא אצלנו, הקרמיקאים: צד שני. זה אומר שהבסיס של כל כלי שהכנו, צריך גם הוא לעבור טיפול. שהוא צריך להיות מפולס ומיושר, קרי יציב.  אנחנו לגמרי לא רוצות גוף תאורה שירקד את דרכו אל הרצפה..  אז מהו הטיפול?  ישנן כמה שיטות ליישור הזה.

הראשונה: לשפוך מעט מים על משטח פורמייקה/ זכוכית חלק, ולסובב את הכלי בתנועות סיבוביות עד ליישורו המוחלט. הזהרו לא להפסיק באמצע התהליך, אחרת הכלי יצמד בואקום אל המשטח וחסל סדר פסח, אין מצב שהכלי מתנתק מהמשטח ונשאר שלם..!
השניה: לשייף ע"י צמר פלדה. ולא לשכוח לשים מסיכת אף.

השלישית: לשייף בעזרת נייר לטש עדין. ולא לשכוח לשים מסיכת אף. אני אישית מעדיפה את השיטה הראשונה, היא מהירה, בלי אבק מיותר לנשימה, ועבורי היא הכי מדויקת. אז ייבשתי את הגופים היטב, הכנסתי אותם לתנור לצריפה ראשונה, חיכיתי בכסיסת ציפורניים מטורפת 24 שעות. זה תמיד קורה לי המתח המטורף הזה כשאני מפעילה תנור.. ובכן לשמחתי הם יצאו שלמים בלי סדק אחד!!


מימין גוף התאורה במצב יבש לפני תנור ראשון משמאל כשהוא טבול בגלזורה לפני שנצרף בשנית
ביסק, חם מהתנור

תנור שני מגולז
גוף התאורה של הדס נצרף לביסק ללא גלזורה ונשאר בצבעו הטבעי

גוף התאורה של ריקי נצבע בגוון תכלת מעושן וגולז בגלזורה שקופה מבריקה
את גוף התאורה שלה, החליטה ליהי לצפות בעיתון בצידו החיצוני ולצבוע בצהוב חרדל את חלקו הפנימי.
תראו איזה שילוב מנצח
כפי שכבר ציינתי בפניכן, את גופי התאורה אני אוהבת להשאיר לבנים, כך שהאור הפורץ מהם יהיה האטרקציה. אבל הי, הבטחתי לכם פוסט צבעוני במיוחד, אז קבלו את הטכניקות הכי שכיחות לעיטור וצביעת קרמיקה.
למעשה, ישנן מספר טכניקות לציור ועיטור קרמיקה: משיכות מכחול, ווש, התזה,טיפטוף, הברשה וטיפוף. אומנם כל שיטה מתאימה לסגנון ציור שונה, אך בהחלט ניתן גם לשלבן. הראשונה והנפוצה ביותר היא

עיטור כלים על ביסק.
לאחר צריפת הכלי בפעם הראשונה החימר נצרף ונקרא ביסק. בשלב זה ניתן לעטר אותו ולצייר בצבעי אנדרגלייז הנקראים אנגובים. בדרך כלל מדללים את הצבעים, עד לדלילות של צבעי מים- אגב, זוהי השיטה שבה הארמנים מעטרים את כלי הקרמיקה- כך שיש לצבע שקיפות מה. הטכניקה מאוד פשוטה, את הצבעים מניחים באופן ישיר על הכלי, או, בהתאם לשרטוט עדין שנעשה בעזרת עפרון רגיל לפני תחילת העבודה. אצלי בסטודיו יש קלסרים עם מגוון דוגמאות עיטור כך שתלמידות שאינן יודעות לצייר, מעתיקות  את הדוגמא לכלי בעזרת נייר קופי. לאחר שהדוגמה, הועברה לכלי, ניתן לתחום במכחול ליינר ואז מחכים לשריפה בתנור הקרמי, לשם קיבוע הציור. אני לא תמיד מקפידה על כך ומעדיפה שאת התיחום יעשו התלמידות בסוף הצביעה.
טיפ חשוב מאוד: מכיוון שהחומר הצרוף עדיין לא אטום לגמרי, ויש בו עדיין נקבוביות, הכלי שאותו מעטרים "שותה" מיד את הצבעים, כך שלמכחול לא נשארת תנופה והוא נתקע ומגמגם. לפיכך אני מלחלחת מעט את הכלי בעזרת ספוגית סחוטה לפני שאני מתחילה לעטר ולמלא בצבע . בשיטה הזו, אין מקום לטעויות, מחיקות לא מתקבלות טוב, כי הכלי סופג את הצבע ותמיד יישארו סימנים. ולכן ההמלצה שלי היא לתכנן ולהיצמד לתכנון. 

אחרי גלזורה: צביעה אטומה מעל מדבקות עגולות  

צביעת הרקע בווש ומעליו מילוי שטחים על שרטוט שהועתק.

ביסק בתהליך צביעה בצבעי אנגוב, שרטוט חופשי בעפרון וצביעה אטומה 

שלט לדלת בצביעה אטומה לפני גלזורה
אותו השלט מגולז 

טכניקה נוספת היא,טכניקת הטיפוףבוחרים שבלונה מניחים אותה על המשטח שאותו רוצים לעטר, ומטופפים בעזרת ספוגית את הצבע. שימו לב הצבע לא אמור להיות דליל מאוד כדי שלא יתפשט אל מתחת לשבלונה וילכלך את הכלי. 
 לאחר הטיפוף, ולפני הגלזורה עדיין בתהליך הייבוש, שימו לב לאיזורים הבהירים שהתייבשו, והכהים שעדיין רטובים.
הטכניקה הבאה היא, טבילה בגלזורה, מריחה או מזיגה של גלזורות שונות. גלזורה היא ציפוי אוטם המשמשת למעשה כשכבת הגנה ואוטמת לחלוטין את כלי הקרמיקה. ישנן גלזורות שקופות, מבריקות, מט וצבעוניות שמעבר לתפקידן העיטורי, הן מאפשרות את ניקויו ועמידותו של הכלי. 
בזמן תהליך מריחת גלזורה בעזרת מכחול רך במיוחד. 
תאמינו תאמינו, זו הגלזורה מהתמונה הקודמת  לאחר צריפה בתנור 
מזיגה של גלזורות בגווני הכחול ייצרה ריאקציה של צבעוניות מדהימה.
 מזיגה של גלזורות אחרות הניבה קונכיה בצבעוניות טורקיזית משהו
רימונים מהליין החדש שלי בגלזורה שמדמה קורוזיה 
למעיזות מביניכן,  פסל תאורה - קפלים- באדום לוהט 

ועוד טכניקה אחת הידועה בשם "מיוליקה" היא טכניקת ציור על גלזורה לא שרופה. שיטת זו הנפוצה באיטליה,תחילתה במאה ה-17-14 והיא מצטיינת בצבעוניות מפתה. את הכלי מעטרים לאחר צריפתו לביסק, ולאחר שמזגגים את פני השטח שלהם בטבילה או בהתזה בזיגוג לבן (שלמעשה הופך לשקוף לאחר הצריפה השניה) ושהמהווה את הבסיס לעיטור. על מצע הזיגוג היבש והנקבובי מציירים בצובענים. לאחר סיום הציור צורפים בפעם השניה וכך מקבעים את הזיגוג שלתוכו ניתכות גם משיחות המכחול בצבע, התהליך מקנה לפני השטח את הצבעוניות העזה והברק האופייני למאיוליקה.  גם פה,כמו בטכניקת הציור על הביסק, משיחות המכחול נספגות מיד בתוך מצע הזיגוג, כך שאי אפשר לתקנו, מה שדורש ציור ביד מיומנות ובוטחת.
http://www.pinterest.com/pin/286330488778466982/
הטכניקה האחרונה בסדרה היא שיטת האוברגלייזטכניקה זו מצריכה שריפה שלישית, שבה אפשר למצוא את הלסטרים (צבעי מתכת כזהב, כסף) דקאלים והאוברגלייז. השיטה מיושמת ע"י הנחת שכבה דקה של הצבעים על גבי הזיגוג השרוף שלאחר השריפה השניה, ושוב נשרפים בטמפרטורה נמוכה. חשוב לציין כי הגלזורה לאחר השריפה הופכת לחומר זכוכיתי, שאינו סופג שום רטיבות, כך שפה כבר מתחילה החגיגה, ניתן למחוק את הצבעים, לתקן, להוסיף, והעיקר, לשחק איתם וליצור אפקטים של עומק, אור וצל, שקשה מאוד ליישם בטכניקות אחרות ובצבעים אחרים.


מעתיקים את הדוגמא הרצויה 

רימון הדור בטכניקת ווש, וכתר צבוע בלסטר כסף
צלחת מעוטרת ביד חופשית בצבעי אוברגלייז
ותראו מה מצאתי, צביעת ווש עם פסי זהב 14K, (כלים מהסדרות הראשונות שלי - לפני 15 שנים)

הטכניקה האחרונה שאפרט לגביה היא הדקאלים. הדקאל הוא מדבקה המודפסת על נייר מיוחד ומודבקת על מוצרי הקרמיקה או הזכוכית. לאחר שריפה נמוכה- 780-800 מעלות- הוא מתמזג עם הכלי והופך לחלק אינטגרלי ממנו. הדקאלים מאפשרים להעביר בצורה מדויקת תמונות, לוגו, איורים וטיפוגרפיה וברכות אישיות לאורחים באירועים, בצבעוניות רבה ובירידה לפרטים הקטנים. 
אריח דקור עם דקאל של סטודיו "יד-אומן" 
צלוחית כתר רימון  עם דקאל טיפוגרפי לראש השנה (בחלקו זהב 14K) של סטודיו "יד-אומן"

ספלי נרות בסגנון וינטג' של סטודיו "יד-אומן" 

אני יודעת שעכשיו מדגדג לכן בידיים, ולכן תכננתי עבורכן, סדנה צבעונית מפתה ביותר. כי אין  יותר טוב מלקחת פסק זמן מכל העיסוקים,להשאיר את הרוטינה והלחץ מחוץ לראש...ולצלול יחד מסביב לשולחן היצירה. אז מי שמרימה את הכפפה ומוכנה לפנות לעצמה 3-4 שעות חוויתיות וקסומות,תוכל בסופו של התהליך לשתות מהספל שהכינה, או, להגיש את העוגה לאורחים במגש ייחודי שעיטרה ​במו ידיה  בדיוק כמו שרצתה..!​​​​​​​​ פרטים בקרוב מאוד....עקבו אחרי דף הפייסבוק שלי לקבלת הפרטים ותאריך הסדנה.

הערה חשובה מאוד: לאחר פניות רבות מצידכן ובקשות שלכן לפתוח סדנת ספלים/גופי-תאורה, החלטתי להרים את הכפפה. לצערי, כרגע לא תתאפשר סדנת גופי-תאורה ואיתכן הסליחה על כך,  אבל, הצלחתי למצוא תאריך פנוי בחודש הבא ורקחתי באופן מיוחד עבורכן סדנה מגוונת, צבעונית ומהנה.


הערה שניה חשובה: מכיוון שאני דוגלת בלימוד תכנים ובביצועם בדרך חוויתית  ומותאמת אישית, כמות המשתתפות המקסימלית לא תעלה על 10. ומכיוון שאין באפשרותי לקיים סדנה נוספת בטווח של 4-3 החודשים הבאים, אני ממליצה לכן, להקדים ולהירשם. כל הנרשמות יקבלו למייל את תוכנית הסדנה המפורטת. בה יוכלו לבחור מבין הכלים את אלה המועדפים עליהן.
תוכלו להשאיר שם מייל וטלפון פה בשרשור התגובות,
או  
למלא את טופס ההרשמה לסדנה באתר יד-אומן.
או לכתוב אלי למייל: iris@yadoman
.com



הערה שלישית חשובה: 10% הנחה תינתן לקוראות הבלוג.


   תשארו בקשר עין, שלכן צבעונית מתמיד איריס                                                 



















2 תגובות:

  1. אשמח אם יש ים של גופי תאורה סדנה יומית אשמח להיצתרף

    השבמחק
  2. הי רציתי לברר האם קרה לך שבשריפה שלישית בטמפ, 800 של זהב נסדקו לך כלים? ואם כן למה?

    השבמחק